Friday, March 21, 2014

INDEKS GLISEMIK: Fakta yang Perlu Anda Tahu!

Tahukah Anda?

Indeks Glisemik  menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik yang tertinggi manakala karbohidrat dengan G.I yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan gula ke dalam sistem badan anda.

Diet yang berdasarkan indeks glisemik membantu mengawal paras gula dalam darah dan berpotensi menurunkan berat badan serta mengurangkan penyakit kronik seperti kencing manis, obesiti dan penyakit jantung.


APAKAH ITU INDEKS GLISEMIK (G.I)?


G.I mengukur berapa banyak dan berapa cepat sesuatu makanan dapat meningkatkan paras gula dalam darah. Kesan paras gula dalam darah pada makanan tertentu adalah berbeza.

Indeks glisemik menganggarkan berapa banyak setiap gram karbohidrat yang terdapat dalam makanan yang menimbulkan tahap gula dalam darah seseorang susulan daripada pengambilan makanan, berkait rapat dengan penggunaan gula tulen.

Menurut kajian Klinik Mayo terhadap G.I: Ia mengatakan tahap gula dalam darah yang tinggi dikaitkan dengan masalah kesihatan termasuk kencing manis, obesiti dan penyakit jantung.

Jadi, untuk mengekalkan tahap kesihatan dan menurunkan berat badan, disarankan mengambil sumber makanan yang mempunyai G.I yang rendah.

Berikut adalah sumber makanan dengan G.I:


ESP Shaklee mempunyai G.I yang rendah iaitu 39. Sebab itu dikatakan, ESP ini sangat sesuai untuk pesakit kencing manis dan juga mereka yang ingin menurunkan berat badan kerana ia juga memberi rasa kenyang yang lebih lama.

Credit

Semoga info ini dapat memberi manfaat kepada semua.

Salam sayang,

Norhana Marsom


No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment. We will revert back to you soon. TQ

Jom baca yang lain-lain!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...